V minulém článku mě zajímalo, kdy lidé začínají hledat vánoční dárky pro své blízké a kdy by tedy e-shopy měly spouštět své reklamní kampaně. Přitom mě začala hlodat zvědavost, jestli a jak se to liší pro různé skupiny zákazníků. Co třeba ženy versus muži?
Pokud přijmete mé předpoklady, že:
- Výraz „dárky pro muže“ vyhledávají před Vánoci spíše ženy;
- a výraz „dárky pro ženy“ vyhledávají spíše muži;
tak si můžeme říci, že muži jsou v nakupování dárků oproti ženám zpoždění až o dva týdny. Hledanost „dárků pro muže“ totiž výrazně roste už od 43. týdnu, zatímco skokový nárůst „dárků pro ženy“ vidíme až v 45. týdnu.
O něco menší rozdíl je pak vidět také ve vrcholech hledanosti obou výrazů:
- Hledání dárků pro muže vrcholí ve 49. týdnu (letos 30. listopadu až 6. prosince);
- hledání dárků pro ženy vrcholí v 50. týdnu (letos 7. až 13. prosince).
Co si z toho vzít? E-shopy s produkty určenými pro muže by měly být se svou nabídkou i reklamními kampaněmi připraveny na Vánoce o něco dřív. E-shopy s dárky vhodnými pro ženy by mohly zvážit, jestli se jim nevyplatí mužům připomenout, aby dárky neřešili na poslední chvíli. ;-)
V analýze vycházím z dat Google Trends za roky 2015 až 2019. Čísla na svislé ose vyjadřují relativní zájem o hledaný výraz ve vybraném období. Skóre 100 je nejvyšší zájem, 0 je nejnižší zájem.
Pro přehlednost ještě kalendář týdnů pro rok 2020: