Každý e-shop vnímá začátek své vánoční sezóny trochu jinak. Z diskuzí s našimi e-commerce klienty vyplynulo, že rozdíl mezi jejich vnímáním vánoční sezóny je více než měsíc. Do značné míry to potvrzují i rozdíly v jejich Google Analytics datech. Od kdy ale tedy zákazníci začínají uvažovat o nákupu dárků na Vánoce? Co je to ‚zázračné‘ datum, od kterého spustit tematické reklamní kampaně?
Analyzoval jsem v nástroji Google Trends hledanost výrazu „vánoční dárky“ za roky 2015 až 2019. V grafech tak vidíte, jak moc uživatelé hledali „vánoční dárky“ v průběhu jednotlivých týdnů.

Pro přehlednost jsem pak těchto pět let zprůměroval.

Z grafu je celkem jasně vidět, že už na začátku září (36. týden) začíná hledání vánočních dárků růst. Přitom ale v září (36. až 40. týden) i v říjnu (40. až 44. týden) hledá vánoční dárky relativně malá část lidí. Většina lidí začne dárky shánět až v poslední říjnovém týdnu a v listopadu.
Co z toho vyplývá? Reklamní kampaně e-shopů by měly být připraveny na zvyšující se zájem už od září, ale téma Vánoc bych v nich doporučil zdůrazňovat až od přelomu října a listopadu. Lidé nemají rádi příliš brzké upozorňování na Vánoce, takže byste jím mohli řadu potenciálních zákazníků také odradit.
Pokud se ptáte, co znamenají čísla v grafu na svislé ose, jde o vyjádření relativního zájmu o hledaný výraz ve vybraném období. Hodnota 100 představuje nejvyšší popularitu výrazu v daném období. Hodnota 50 znamená poloviční popularitu výrazu. 0 je pak vyjádřením, že o téma nebyl žádný zájem.
A pro přehlednost kalendář týdnů pro rok 2020:
