Kdy pro zákazníky začíná sezóna vánočních nákupů a kdy tedy spustit reklamní kampaně?

K

Každý e-shop vnímá začátek své vánoční sezóny trochu jinak. Z diskuzí s našimi e-commerce klienty vyplynulo, že rozdíl mezi jejich vnímáním vánoční sezóny je více než měsíc. Do značné míry to potvrzují i rozdíly v jejich Google Analytics datech. Od kdy ale tedy zákazníci začínají uvažovat o nákupu dárků na Vánoce? Co je to ‚zázračné‘ datum, od kterého spustit tematické reklamní kampaně?

Analyzoval jsem v nástroji Google Trends hledanost výrazu „vánoční dárky“ za roky 2015 až 2019. V grafech tak vidíte, jak moc uživatelé hledali „vánoční dárky“ v průběhu jednotlivých týdnů.

Pro přehlednost jsem pak těchto pět let zprůměroval.

Z grafu je celkem jasně vidět, že už na začátku září (36. týden) začíná hledání vánočních dárků růst. Přitom ale v září (36. až 40. týden) i v říjnu (40. až 44. týden) hledá vánoční dárky relativně malá část lidí. Většina lidí začne dárky shánět až v poslední říjnovém týdnu a v listopadu.

Co z toho vyplývá? Reklamní kampaně e-shopů by měly být připraveny na zvyšující se zájem už od září, ale téma Vánoc bych v nich doporučil zdůrazňovat až od přelomu října a listopadu. Lidé nemají rádi příliš brzké upozorňování na Vánoce, takže byste jím mohli řadu potenciálních zákazníků také odradit.

Pokud se ptáte, co znamenají čísla v grafu na svislé ose, jde o vyjádření relativního zájmu o hledaný výraz ve vybraném období. Hodnota 100 představuje nejvyšší popularitu výrazu v daném období. Hodnota 50 znamená poloviční popularitu výrazu. 0 je pak vyjádřením, že o téma nebyl žádný zájem.

A pro přehlednost kalendář týdnů pro rok 2020:

O autorovi

Ben Olšanský

Jsem...
online marketér s 15 lety zkušeností napříč obory.
digitální analytik s láskou k hledání skrytých vzorů v datech.
'business solutionist', člověk věřící v to, že všechny problémy mají jednoduchá řešení, jen je potřeba je najít.

Jsem také...
informační geek - protože informace tříbí intelekt.
fanoušek fikce - protože představivost tříbí duši.
tsundoku expert, člověk hromadící více knih, než je kdy schopen přečíst.

Miluju Online píše Ben Olšanský.

Ben je…

  • online marketér s 15 lety zkušeností napříč obory.
  • digitální analytik s láskou k hledání skrytých vzorů v datech.
  • ‚business solutionist‘, člověk věřící v to, že všechny problémy mají jednoduchá řešení, jen je potřeba je najít.

 

Ben je taky…

  • informační geek – protože informace tříbí intelekt.
  • fanoušek fikce – protože představivost tříbí duši.
  • tsundoku expert, člověk hromadící více knih, než je kdy schopen přečíst.

Jinde na netu