Dobrý e-shop nestačí. Dobrý je průměrný.

D

Podnikání na internetu nevede k ‚rychlým prachům‘. Česká e-commerce scéna patří mezi nejrozvinutější v Evropě, takže konkurence je tvrdá. Vždyť na konci roku 2020 bude na českém internetu existovat jeden e-shop na každých 230 obyvatel.

Pro každého začínajícího provozovatele e-shopu sice platí oblíbené rčení, že ‚hotovo je lepší než dokonalé,‘ ale k A je nutné říct také B: Tím hotovým e-shopem jeho cesta teprve začíná.

Pokud e-shop neprodává skutečně unikátní zboží, tak má na internetu několik desítek či stovek srovnatelných konkurentů. A ti by také rádi získali pozornost koupěchtivého uživatele. Všichni ale musí před dosažením prodeje projít mnoha síty. Vezměme jako příklad Nějaký-Eshop.cz s Nějakým zbožím:

  1. Je Nějaký-Eshop.cz dostatečně kvalitní a zajímavý nebo zaplatil dost, aby byl vyhledávač (či reklamní platforma) ochotný ho uživateli vůbec zobrazit?
  2. Když se Nějaký-Eshop.cz skrze výsledky vyhledávání (nebo reklamu) k uživateli prodere, je ten uživatel vůbec perspektivní zákazník?
  3. Pokud má uživatel potenciál k nákupu, nabízí mu Nějaký-Eshop.cz v reklamě to, co hledá a potřebuje? A nabízí mu to správnými slovy?
  4. Dostane-li se uživatel na Nějaký-Eshop.cz, dokáže vstupní stránka zaujmout ve srovnání s třemi dalšími e-shopy, které si uživatel otevřel?
  5. Jestli si uživatel není svým výběrem produktu jistý, dá mu Nějaký-Eshop.cz dostatek informací potřebných k jeho rozhodnutí?
  6. Prokáže Nějaký-Eshop.cz důvěryhodnost, dá dostatečně lákavou nabídku a vyvolá sympatie, aby se stal konečnou volbou pro uživatelův nákup?
  7. Neodradí Nějaký-Eshop.cz něčím po přidání zboží do košíku a během dokončování objednávky?

Prošel váš e-shop až sem? Vítězství! Prodej!

A co dál? Síta pokračují:

  1. Nezklame následná komunikace se zákazníkem a doručení objednávky?
  2. Naplní produkt očekávání nebo lépe – nadchne?
  3. Oblíbí si zákazník Nějaký-Eshop.cz natolik, aby nakoupil znovu? A zvládne se mu e-shop efektivně a přitom nevtíravě připomenout?

Dobrý e-shop je dobrý začátek. Ale pokud nezvládne opakovaně procházet všemi zmíněnými síty, tak pravděpodobně nenaplní velká očekávání svého majitele. Někde v těch sítech narazí.

Dobrý je fajn, ale jen skvělý se zvládne prosadit v tuhé konkurenci. Proto na dobrý začátek musí navázat neustálá optimalizace – neustálé zlepšování ve všech zmíněných bodech.

Nějaký-Eshop.cz nemusí vyřešit všechno hned, ale měl by se připravit na to, že cesta od dobrého ke skvělému nikdy nekončí.

O autorovi

Ben Olšanský

Jsem...
online marketér s 15 lety zkušeností napříč obory.
digitální analytik s láskou k hledání skrytých vzorů v datech.
'business solutionist', člověk věřící v to, že všechny problémy mají jednoduchá řešení, jen je potřeba je najít.

Jsem také...
informační geek - protože informace tříbí intelekt.
fanoušek fikce - protože představivost tříbí duši.
tsundoku expert, člověk hromadící více knih, než je kdy schopen přečíst.

Miluju Online píše Ben Olšanský.

Ben je…

  • online marketér s 15 lety zkušeností napříč obory.
  • digitální analytik s láskou k hledání skrytých vzorů v datech.
  • ‚business solutionist‘, člověk věřící v to, že všechny problémy mají jednoduchá řešení, jen je potřeba je najít.

 

Ben je taky…

  • informační geek – protože informace tříbí intelekt.
  • fanoušek fikce – protože představivost tříbí duši.
  • tsundoku expert, člověk hromadící více knih, než je kdy schopen přečíst.

Jinde na netu