Nástroj Google Trends: Twitter jde dolů, Viagru chtějí v Keni, Al-Káidu v Jemenu a v Rusku řádí chřipka

N

Služba Google Trends umožňuje zjistit, jak se v průběhu času vyvíjela četnost hledání klíčových slov ve vyhledávači Google. Jde o naprosto nenahraditelný nástroj, pokud vám jde o analýzu společenských trendů, určení vyhledávanosti sezónních produktů ale i pro zjištění, jestli se blíží chřipkové období. Ukažme si jeho nejzajímavější použití na příkladech.

Vývoj společenských trendů

Nejjednodušším využitím Google Trends je zjištění, zda zájem lidí o určité téma stoupá, stagnuje nebo klesá. Díky tomu můžeme zjistit například velice pozitivní fakt, že popularita Justina Biebera od roku 2010, kdy vyletěl na vrchol, stále klesá. ;)

trends-justinbieber

Nemusíme se ale nutně omezovat na jedno klíčové slovo a můžeme analyzovat podobná témata. Například vývoj hledání sociálních sítí v čase.

trends-social

Tady jasně vidíme, že Myspace byl v dobách své největší slávy populárnější než Twitter a že Instagram asi brzy v hledanosti Twitter trumfne. A neodpustím si kopnutí do mrtvolky Google+, u které je jasně vidět malý peak v roce 2011 a jeho rychlý konec. :)

Kdy chtějí nakupovat?

Pokud prodáváte sezónní produkty jako třeba lyže nebo kolečkové brusle, tak je vám asi jasné, že se absolutně nevyplatí mít reklamní kampaně celoročně. V létě od moře lidi prostě sjezdové lyže kupovat nebudou. Abyste si ale mohli být jisti, jak dlouhá je vaše hlavní prodejní sezóna a kdy je důležité reklamu pustit naplno, můžete použít právě Google Trends.

Ukázat si to můžeme třeba právě na lyžích. Ty mají vrchol vyhledávání obvykle v listopadu, prosinci či lednu a je to krásně vidět, jelikož v létě jejich hledání klesá až o 95 %. Tipnul bych si, že ten vrchol hledání se nachází v jednom ze zmíněných měsíců také dle toho, kdy napadnul první sníh.

trends-lyze

Kde mají zájem?

Chystáte se expandovat s e-shopem do světa a chcete alespoň zhruba zjistit, kde by o vás mohli mít zájem? Pokud je váš produkt jazykově univerzální, je to s Google Trends jednoduché. ;) Třeba o takovou Viagru nejvíc stojí v Keni, na druhém místě je Německo, na třetím Velká Británie a bramborovou medaili mají Spojené státy.

(Prvenství Keni mě docela zaujalo, takže jsem hledal důvody. ;) Pro vaši informaci, v Keni chlapi všeho věku polykají Viagru tak běžně jako my B-komplex. Díky tomu, že kliniky v Nairobi a v dalších velkých tamních městech ji prodávají ve velkém a komukoliv, aby vydělaly, stala se tam modrá pilulka standardem, kterou si dopřejí i dvacátníci, kterým stojí bezproblému. ;) )

trends-viagra

Google Trends ale můžou dávat také trochu děsivá zjištění, třeba hledanost Al-Qaedy není nejvyšší v USA, kde by to asi většina z nás čekala, ale v Jemenu, Iráku, Libyi a dalších arabských zemích. Vzhledem k tomu, že z Jemenu je zcela nečekaně v posledních týdnech bojová zóna, je to vlastně asi docela logické.

trends-alkaida

Řada dalších hraček

Funkcionality, které jsem vám zatím ukazoval, má Google Trends už hodně dlouho, v posledních letech a měsících toho ale umožňuje mnohem víc. Nejpopulárnější vyhledávání v České republice v pátek 1. května 2015 vás asi příliš nepřekvapí, co? ;)

trends-hokej

Prozkoumat rok 2014 z hlediska toho, co Čechy nejvíc zajímalo, může být taky docela zajímavý vhled do našich duší.

trends-201´4

A zjistí i blížící se chřipkové období

Navíc tvůrci Google Trends zjistili, že určité hledané výrazy indikují, že se blíží chřipková sezóna nebo že chřipka v daném státu už naplno řádí. Jednoduše na začátku chřipkového období lidé začnou hledat preventivní léky. Když už jsou nemocní, hledají léky, které potlačí nepříjemné příznaky. Nebo třeba když začnou v dané oblasti určité květiny a trávy, lidé začnou hledat specifické léky na alergie. Google na toto téma predikce nemocí dokonce vytvořil studii, kterou otisknul i časopis Nature.

Z aktuálních dat tedy můžete například vidět, že s chřipkovou epidemií se nyní potýkají hlavně v Rusku.

trends-chripka

Kromě chřipky Google poskytuje i důležitá data týkající se tropické horečky dengue.

trends-dengue

Nástroj Google Trends pro vás může být tedy důležitý nejen při analýzách klíčových slov a toho, kdy a kde prodávat, ale i třeba pokud právě vyrážíte na dovolenou někam za exotikou.

O autorovi

Ben Olšanský

Miluju informace, a proto miluju online. Pomáhám vytvářet weby, e-shopy i internetové kampaně tak, aby dosáhly svého plného potenciálu. Začínal jsem v roce 2005 jako webdesigner a copywriter. O pár let později jsem se ponořil do sociálních sítí, webové analytiky a reklamních systémů, což mě nutně přivedlo k práci s online komunitami a k User eXperience. Díky tomuto záběru dnes působím jako konzultant online projektů a spolupracuji také s digitální agenturou Inspiro jako Senior Online Strategist.

Přidat komentář

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.