Jak porazit Youtube algoritmus, který vybírá doporučená videa?

J

Nijak. ;) Ale můžete ho velmi dobře využít a získat tak pro svá videa vyšší sledovanost. Do roku 2012 považoval Youtube za nejhodnotnější videa ty s největším počtem shlédnutí. Čím víc shlédnutí, tím víc Youtube video doporučoval a zobrazoval ho ve výsledcích vyhledávání. V roce 2012 byl ovšem algoritmus změněn. Cílem Youtube totiž není, kolik videí uživatel shlédne, ale kolik na Youtube stráví času.

Youtube totiž je sice nejsledovanější online platformou, ale oproti času, který lidé stráví u televize, má pořád co dohánět.

Na čem přesně teď Youtube záleží?

youtube-logoHlavní atributy, které nyní bere Youtube v úvahu především, jsou tři:

  • Míra udržení publika (retence)
  • Průměrná doba sledování
  • Doba strávená na Youtube

Graf míry udržení publika a průměrná doba sledování, které najdete v analytice u svého videa, vypovídají o tom, kdy ztrácíte pozornost svých diváků a oni odcházejí. Pokud většina z nich přestává sledovat hned na začátku nebo třeba i v polovině, něco je špatně. A taková videa Youtube lidem servírovat nechce.

Pokud tedy řešíte, jak dlouhá videa vytvářet, a říkáte si, že vlastně nijak neuškodí, když za nabušenou hlavní část přihodíte pět minut tlachání, mýlíte se. Vaše videa by měla uživatele maximálně zaujmout od začátku až do úplného konce, aby s ním byl Youtube (i samotní uživatelé) spokojen.

retention

Graf retence publika u videa. Tohle si vede celkem dobře.

Nejdůležitější ze zmíněných metrik je ale doba strávená na Youtube (doba strávená během jedné návštěvy; session watch time). Hlavním cílem Youtube totiž není, aby se sledovanosti dostalo zrovna vám a vašemu videu, ale aby uživatel během své návštěvy sledoval co nejdéle (a viděl díky tomu také co nejvíc reklam ;) ).

Pokud je tedy např. vaše video součástí nějaké série a uživatelé pak pokračují ve sledování navazujícího obsahu, Youtube je šťastný, vaše video je pro něj přínosné, zobrazí ho více lidem mezi doporučenými i mezi vyhledanými videi. Pokud ale naopak uživatelé po odsledování vašeho videa z Youtube odcházejí (např. na vaše webové stránky), jste mnohem méně žádoucí.

5 tipů, jak přimět uživatele sledovat déle…

…a být zadobře s algoritmem Youtube.

  1. Vytvářejte videa, která uživatele na začátku chytnou a nepustí až do konce. Pokud dáte uživatelům možnost vydechnout, začnete je ztrácet.
  2. Používejte playlisty a nechejte videa navazovat. Když videa zorganizujete do smysluplných celků a uživatel po odsledování prvního videa dostane něco, co ho v návaznosti bude zajímat, vyhráváte další dlouhé minuty jeho pozornosti.
  3. Sledujte v analytice, jak si vaše video vede. Pokud uvidíte prudké skoky ve sledovanosti někde uprostřed videa, zjistěte, co se tam lidem nelíbí. Poučte se a příště podobnou část vynechejte či výrazně pozměňte.
  4. Brand a jednoduché Credits (informace o tvůrcích) umístěte před hlavní obsah. Pokud umístíte Credits na konec videa, jen málokdo se na ně podívá a ztrácíte cenné sekundy z průměrné doby sledování. Když ale během 10 sekund na začátku uživatele „namlsáte“, pak mu předhodíte krátké Credits / brandový obsah a až potom naservírujete hlavní obsah, uvidí uživatel vše potřebné a bude sledovat až dokonce.
  5. Vždy vložte tzv. outro (end screen) – rozcestník, který uživatele upozorní na další zajímavý obsah. Jde o velmi efektivní metodu, jak uživatele dále zaujmout a nechat ho prokliknout na další videa nebo ho upozornit na to, aby se stal vaším Subscriberem.

No a tenhle článek zakončíme písní. ;) Pěkné outro můžete vidět třeba u videa Lindsey Stirling a Petera Hollense.

outro

O autorovi

Ben Olšanský

Miluju informace, a proto miluju online. Pomáhám vytvářet weby, e-shopy i internetové kampaně tak, aby dosáhly svého plného potenciálu. Začínal jsem v roce 2005 jako webdesigner a copywriter. O pár let později jsem se ponořil do sociálních sítí, webové analytiky a reklamních systémů, což mě nutně přivedlo k práci s online komunitami a k User eXperience. Díky tomuto záběru dnes působím jako konzultant online projektů a spolupracuji také s digitální agenturou Inspiro jako Senior Online Strategist.

Přidat komentář

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.