Z Benblogu: Facebook, šikovná cenzura v rukou správců stránek a spousta petržele

Z

Na mém starém blogu, který jsem už odeslal na internetové smetiště, bylo pár článků, které jsem se z různých důvodů rozhodl zachovat. Tohle je jeden z nich – abych nikdy nezapomenul, jak strašná může být komunikace na Facebooku.


Každý zodpovědný správce Facebookových stránek by měl mít připraven plán, co dělat, když se mu fanoušci splaší. Měla by to být promyšlená strategie, jak reagovat a jak celou situaci, kdy je ostřelován více či méně či ještě méně příjemnými příspěvky, zvrátit sobě ku prospěchu. Co si ale budeme nalhávat, nejsou všichni PR stratégy a nemá každá cukrárna za sebou social media agenturu.

Krásnou ukázkou této situace a nepřipravenosti je Velká petrželová kauza (Protivná blondýna ji na svém blogu krásně shrnula). V krátkosti šlo o to, že jedna roztomilá pražská firmička říkající si Dobrá polévka na své Facebookové stránce sdílela všechny dobroty, které připravili, ozdobené několika deky petržele (a když nebyla petržel, vrznuli tam mátu). Všechno šlo krásně, na Facebookové stránce to vypadalo jako v petrželovém pralese, dokud to někdo z fanoušků totálně neodpálil – desítky fanoušků (a stovky čtenářů) se začaly bavit nad zelinářským umem šéfkuchaře a nenechali na něm jednu petržel suchou. Jenže Dobrá polévka (na Facebooku vystupující pod velice cool pseudonymem Dobrá poléwka) to nevzala cool, správkyni stránek se to vůbec nelíbilo a místo toho, aby celou situaci obratně využili ke svému prospěchu, tak začali reagovat negativně a hádat se se svými fanoušky.

Jak ale zní nulté přikázání? Se svými fanoušky se nehádej! Nikdy!

Jejich přístup samozřejmě celou situaci jen zhoršil.

What shall we do with the drunken sailors?

Pokud už tedy nechceme vše zvrátit v geniální úspěch díky nějakému PR über-nápadu a jen toužíme potom vše zpacifikovat a uklidnit, všimneme si malého křížku v rohu komentářů. A klikneme na něj. Stačí jednou, víckrát to nedělejte, protože byste komentář vymazali – takhle jste ho nyní jen schovali. Většina fanoušků vaší stránky ho nevidí, ale autor komentáře a jeho přátelé ano. Vy jste se zbavili problému, nikdo není naštvaný kvůli smazání komentáře, všichni žijí šťastně až do smrti… další komunikační krize.

spam

A pokud vám uživatelé vkládají vlastní posty na Timeline, prostě tuhle funkci na chvíli v nastavení vypněte. Jde o extrémní krok, ale když už se vám to nechce řešit nijak sofistikovaněji, proč ne.

O autorovi

Ben Olšanský

Miluju informace, a proto miluju online. Pomáhám vytvářet weby, e-shopy i internetové kampaně tak, aby dosáhly svého plného potenciálu. Začínal jsem v roce 2005 jako webdesigner a copywriter. O pár let později jsem se ponořil do sociálních sítí, webové analytiky a reklamních systémů, což mě nutně přivedlo k práci s online komunitami a k User eXperience. Díky tomuto záběru dnes působím jako konzultant online projektů a spolupracuji také s digitální agenturou Inspiro jako Senior Online Strategist.

Přidat komentář

Your sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.